Vertrouwenspersoon en klachtenregeling Dushi Huis

Bij Dushi Huis doen we onze uiterste best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent over ons of onze dienstverlening. Dat willen we graag weten, zodat we ervan kunnen leren en proberen verbeteringen door te voeren.

Klachtenregeling Dushi Huis

Klachten kunnen over van alles gaan: over slecht eten, een gebrekkig gebouw, over huisgenoten, maar ook over iets wat de volwassenen en medewerkers in het Dushi Huis doen, of niet doen. Een klacht gaat dus over iets waarvan jij vindt dat het niet goed is en waarvan jij last hebt. Dushi Huis wil haar werk zo goed mogelijk doen, maar soms kan er toch iets misgaan. Dushi Huis wil ook graag leren van de zaken die minder goed gaan. Daarom hebben we geregeld dat je met je klacht bij deskundige hulp terechtkunt.

Zit je ergens mee en wil je erover praten?

Het beste is om dan eerst over jouw klacht/knelpunt/probleem te praten met de betrokken personen. Wanneer je dat niet kunt of wilt, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon. In elk Dushi Huis is voor de jeugdigen een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Die kan jou helpen en advies geven. Samen zoeken jullie naar een oplossing. Lukt dat niet, dan kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een formele klacht. Een gesprek met de vertrouwenspersoon is niet verplicht. Je kunt ook direct een klacht indienen bij de klachtencommissie.

Ook medewerkers en ouders/voogden kunnen een vertrouwenspersoon of de klachtencommissie benaderen. De vertrouwenspersoon voor ouder/voogden is van de organisatie Innermatch. Zie de informatie en contactgegevens hieronder.

Vertrouwenspersonen

Onze vertrouwenspersonen zijn van het landelijke Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ).

Vertrouwenspersoon voor de huizen in Ellecom, Doetinchem en Spankeren AKJ Zorgbelang Gelderland (L. Böhmer)
Zij is te bereiken op telefoonnummer: 06-20 88 68 60
Via e-mail: liesbethbohmer@adviespuntzorgbelang.nl

Vertrouwenspersoon voor ons huis in Dordrecht Stichting AKJ (A. Wijffels)
Zij is te bereiken op telefoonnummer: 06-40 63 11 79
Via e-mail: A.Wijffels@akj.nl

Vertrouwenspersoon voor ons huis in Den Haag Stichting AKJ (R. Fontijn)
Zij is te bereiken op telefoonnummer: 06-25 64 49 06
Via e-mail: r.fontijn@akj.nl

Vertrouwenspersoon voor medewerkers en ouders: Innermatch (Stiene Hulst en Stefan van Weers)
Deze zijn te bereiken op telefoonnummer: 0575-513456
Via e-mail: info@innermatch.nl

Probeer dus eerst samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet of wil je dat niet? Dan kun je de klachtencommissie benaderen.

Klachtencommissie: hoe zij werken

In de klachtencommissie zitten twee mensen die niet in dienst zijn bij Dushi Huis, maar die wel bekend zijn met jeugdzorg. Het is een onafhankelijke commissie. Jouw bericht komt rechtstreeks terecht bij de voorzitter van de klachtencommissie, zonder tussenkomst van iemand van Dushi Huis. Behandeling van een klacht is gratis.

De commissie behandelt de klacht zeer vertrouwelijk en houdt de klacht geheim. De leden van de commissie zullen met jou, maar ook met medewerkers van Dushi Huis praten om goed te begrijpen wat de klacht inhoudt. De klachtencommissie komt met een uitspraak en een advies aan het bestuur van Dushi Huis. Jij hoort daarna wat Dushi Huis met het advies doet. Alle betrokkenen bij de klacht krijgen daarover bericht.

Hoe dien je een klacht in?

Dat is heel eenvoudig. Stuur een e-mail naar klachtencommissie@dushihuis.nl

Denk er daarbij aan om in je e-mail aan te geven:

• Hoe je heet, naam en achternaam;
• Jouw e-mailadres;
• Telefoonnummer;
• Of je bij Dushi Huis woont of dat je ouder/pleegouder/verzorger bent van een jongere van Dushi Huis.

Beschrijf daarna wat je klacht is en over wie het gaat. Hoe duidelijker het je lukt je klacht te beschrijven, hoe makkelijker het voor de klachtencommissie wordt om je verder te helpen. De klacht wordt rechtstreeks door de voorzitter van de klachtencommissie ontvangen.

Van de klachtencommissie krijg je binnen enkele werkdagen bericht dat jouw klacht ontvangen is. Binnen twee weken zal de klachtencommissie verder inhoudelijk contact met je opnemen.